Missie / visie / kernwaarden

Onze missie
Kinderen met respect voor zichzelf, de ander en de steeds veranderende (digitale) wereld om zich heen, laten uitgroeien tot flexibele, zelfbewuste en verantwoordelijke, jonge mensen. Dat is wat we op obs De Wildschut samen met de kinderen en hun omgeving willen bereiken. 

Onze visie
Op obs De Wildschut geven we de leerlingen een basis aan kennis en vaardigheden mee. Daarnaast bieden we leerlingen de ruimte voor het veelzijdig en op eigen wijze ontwikkelen, presenteren en delen van talenten. Individueel, maar ook door samen te werken in een veilige en inspirerende sfeer. Een kind dat zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt in zijn directe omgeving, zit lekker in zijn vel en komt tot leren. 

Kernwaarden
We laten talenten tot bloei komen. Elk kind verdient een fijne omgeving waarin het zich kan ontwikkelen. Als basis hebben we vier kernwaarden:

  • Kindgericht
  • Toekomstgericht
  • Inspirerend
  • Verbindend

Toekomstgericht
Wie wist er tien jaar geleden dat je ook dronepiloot kon worden? Onderwijs moet kinderen voorbereiden op een toekomst die nog niet helemaal vast staat. Het is daarom belangrijk dat kinderen vaardigheden ontwikkelen waarmee ze straks nog alle kanten op kunnen. Dat is precies waarom we veel aandacht besteden aan 21-ste vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerken en problemen oplossen.

Kindgericht
‘Je kunt het! ’ Dat is wat onze leerkrachten tegen leerlingen zeggen. Door regelmatig complimenten te geven en vertrouwen naar de leerlingen uit te stralen, groeien kinderen. Onze leerkrachten helpen de leerlingen écht en stimuleren ze om verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling. Ieder teamlid heeft weer andere talenten en samen zorgen we ervoor dat kinderen vanuit hun ‘eigenheid’ groeien . Dit gevoel van zelfvertrouwen is belangrijk om tot leren te komen.

Inspirerend
Dromen mag! Onze maatschappij verandert in snel tempo. Deze veranderingen vragen om een ander soort onderwijs. Onderwijs waarin kinderen actief hun nieuwe kennis verwerven en toepassen op actuele vraagstukken. Daarvoor is het belangrijk dat ze geboeid en uitgedaagd worden door inspirerende professionals.    

Verbindend
Leren doe je niet alleen! Samen met de leerkracht en leerlingen werken kinderen aan hun leertaken. Als je het samen kunt doen, wordt leren gemakkelijker én leuker. Iedereen heeft weer een ander talent en kan dus zijn eigen steentje bijdragen. Door naar elkaar te luisteren en samen opdrachten uit te voeren, leren kinderen als vanzelfsprekend wat het is om respectvol naar elkaar te zijn. Zo leren ze bijvoorbeeld naar elkaar te luisteren en rekening te houden met de inbreng van een ander. Onze school is een mooie oefenplek om wereldburger te worden.

Klik hier voor een overzichtelijke profielschets.

Normen en waarden

Zo gaan we op de Wildschut met elkaar om:

  • We gooien afval in de prullenbak.
  • We geven onze grens aan als we iets niet willen. We houden rekening met de grens van iemand anders.
  • We tonen respect naar elkaar.
  • Buiten de school verwachten we gedrag, dat passend is bij de situatie.
  • We spreken elkaar op een correcte manier aan; grof taalgebruik willen we niet. Dit geldt voor iedereen.
  • Medewerkers worden aangesproken met Juffrouw....... of Meester........
  • We zorgen samen goed voor materiaal en een opgeruimde werk-/leeromgeving. We gebruiken materiaal waar het voor bedoeld is.
 
Regels voor leerlingen, gebouw en omgeving
Gebouw en schooltijden
  • De ingang van de school is aan de achterkant (schoolplein) voor zowel ouders als kinderen. Bezoek en werknemers kunnen ook gebruik maken van de voordeur.
  • In de ochtend staan er medewerkers buiten om kinderen en/of ouders te ontvangen.
  • De kinderen mogen 5 min voor aanvang van de lessen naar binnen (ook in de middag).
  • De kinderen komen rustig naar binnen en wandelen door de gangen.
  • In de school gaan hoofddeksels (pet, muts etc.) af.
  • Kinderen mogen maximaal 15 minuten na schooltijd blijven om te helpen of na te blijven.
 
Klaslokaal
  • Leerkrachten vangen de kinderen op bij de deur van het lokaal 5 minuten voor aanvang van de lessen.
  • Jassen en tassen gaan op de aangegeven plaats aan of bij de kapstok.
  • We adviseren om mobiele telefoons thuis te laten.
  • Het meebrengen van een mobiele telefoon naar school is voor eigen risico.
  • Kinderen mogen tijdens de les naar het toilet. Dit maken ze zichtbaar door het lampje in de klas aan te zetten. Per klas mag er één kind tegelijk naar het toilet (bij kleuters twee). De leerkracht bepaalt zelf of het moment van toiletgebruik is toegestaan.
Leerpleinen
  • Op de gang en leerpleinen laten we andere kinderen met rust.
  • De leerpleinen zijn om te werken. Daar werken we rustig en serieus.
  • We werken aan de opdracht die de leerkracht heeft meegegeven.
  • Na gebruik van het leerplein alles netjes opruimen, de leerkracht checkt dit.
  • De leerkracht bepaalt wie op het leerplein mag en kan werken en is dus ook verantwoordelijk tijdens het werken.
  • De leerkracht bepaalt welk kind en welke taak geschikt is om op het leerplein te werken en of het moment gunstig is.
 
Ruimtes voor leerkrachten (teamkamer, kopieerruimte, berging, magazijn etc)
  • Deze ruimtes zijn alleen voor medewerkers, kinderen komen daar alleen met toestemming of indien nodig met alleen begeleiding (bv kopieerruimte)
 
Schoolplein
  • Kinderen stappen van de fiets af zodra ze het schoolplein betreden en zetten de fiets op de aangewezen plaats.
  • Tijdens schooltijd blijft iedereen binnen de hekken van het plein.
  • Er mag gespeeld worden op de aangewezen plaatsen.
  • De kleutermaterialen mogen gebruikt worden voor de groepen 1 t/m 3.
  • De bomen en andere planten zijn niet om in te klimmen of in te spelen, tenzij aangegeven.
  • Zand en zandbakspullen blijft in de zandbak.
  • Graven alleen in de zandbak.
  • Over voetbal en andere speel activiteiten (knutselen/tekenen) zijn afspraken gemaakt. Dit schema is te vinden op het raam van het handvaardigheidslokaal.
  • Er is speelmateriaal beschikbaar voor tijdens de pauzes, hiervoor gelden dezelfde afspraken als de basismaterialen.
 
Overblijven en pauzes
  • In de ochtendpauze nemen de kinderen fruit mee naar school. We willen geen snoep in de ochtend pauze.
  • Overblijven is voor kinderen niet verplicht.
  • De kinderen nemen een gezonde lunch mee naar school, we willen geen snoep bij de lunch.
  • Tijdens de pauze en/of overblijf vragen kinderen toestemming om naar binnen te mogen (ook voor wc gebruik). De buiten wc is ook beschikbaar.
  • Groep 1 t/m 4 eet tussen 12:00 u en 12:25 u in de klas en speelt hierna buiten tot 12:55u.
  • Groep 5 t/m 8 speelt buiten van 12:00 tot 12:25 en eet vanaf 12:30 u in de klas.
  • Tussen 12:25 en 12:30 vindt de wissel plaats: de onderbouw gaat naar buiten en de bovenbouw gaat naar binnen.
  • Er wordt gezorgd voor voldoende (buiten) speelmateriaal
  • Tijdens de pauze zijn er altijd surveillanten aanwezig volgens een vast rooster.
  • Aan het einde van de pauze en bij de wissel van de groepen sturen alle surveillanten het opruimen mee aan.
 
Algemeen materiaalgebruik in de school
  • Kinderen krijgen het basismateriaal voor in de klas van school. Indien er sprake is van onjuist of onzorgvuldig gebruik waardoor materiaal kapotgaat, worden ouders op de hoogte gesteld voor eventuele vergoeding.
  • De leerkracht inventariseert aan het begin van elk schooljaar het basismateriaal en vult aan waar nodig.
 
Gymlessen
  • De weg naar de gymzaal wordt begeleid door een (gym)leerkracht.
  • Kinderen zorgen voor sportkleding en binnen-schoenen.
  • Lange haren gaan vast.
  • Sieraden gaan uit tijdens de gymles. Kleine oorbelletjes (knopjes) mogen wel.

 
Elke leerkracht heeft de vrijheid om naast de basisregels met zijn/haar klas eigen afspraken en regels voor in de klas te maken. Dit is in lijn met de visie en afspraken van de school.