Missie / visie / kernwaarden

Onze missie
Kinderen met respect voor zichzelf, de ander en de steeds veranderende (digitale) wereld om zich heen, laten uitgroeien tot flexibele, zelfbewuste en verantwoordelijke, jonge mensen. Dat is wat we op obs De Wildschut samen met de kinderen en hun omgeving willen bereiken. 

Onze visie
Op obs De Wildschut geven we de leerlingen een basis aan kennis en vaardigheden mee. Daarnaast bieden we leerlingen de ruimte voor het veelzijdig en op eigen wijze ontwikkelen, presenteren en delen van talenten. Individueel, maar ook door samen te werken in een veilige en inspirerende sfeer. Een kind dat zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt in zijn directe omgeving, zit lekker in zijn vel en komt tot leren. 

Kernwaarden
We laten talenten tot bloei komen. Elk kind verdient een fijne omgeving waarin het zich kan ontwikkelen. Als basis hebben we vier kernwaarden:

  • Kindgericht
  • Toekomstgericht
  • Inspirerend
  • Verbindend

Toekomstgericht
Wie wist er tien jaar geleden dat je ook dronepiloot kon worden? Onderwijs moet kinderen voorbereiden op een toekomst die nog niet helemaal vast staat. Het is daarom belangrijk dat kinderen vaardigheden ontwikkelen waarmee ze straks nog alle kanten op kunnen. Dat is precies waarom we veel aandacht besteden aan 21-ste vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerken en problemen oplossen.

Kindgericht
‘Je kunt het! ’ Dat is wat onze leerkrachten tegen leerlingen zeggen. Door regelmatig complimenten te geven en vertrouwen naar de leerlingen uit te stralen, groeien kinderen. Onze leerkrachten helpen de leerlingen écht en stimuleren ze om verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling. Ieder teamlid heeft weer andere talenten en samen zorgen we ervoor dat kinderen vanuit hun ‘eigenheid’ groeien . Dit gevoel van zelfvertrouwen is belangrijk om tot leren te komen.

Inspirerend
Dromen mag! Onze maatschappij verandert in snel tempo. Deze veranderingen vragen om een ander soort onderwijs. Onderwijs waarin kinderen actief hun nieuwe kennis verwerven en toepassen op actuele vraagstukken. Daarvoor is het belangrijk dat ze geboeid en uitgedaagd worden door inspirerende professionals.    

Verbindend
Leren doe je niet alleen! Samen met de leerkracht en leerlingen werken kinderen aan hun leertaken. Als je het samen kunt doen, wordt leren gemakkelijker én leuker. Iedereen heeft weer een ander talent en kan dus zijn eigen steentje bijdragen. Door naar elkaar te luisteren en samen opdrachten uit te voeren, leren kinderen als vanzelfsprekend wat het is om respectvol naar elkaar te zijn. Zo leren ze bijvoorbeeld naar elkaar te luisteren en rekening te houden met de inbreng van een ander. Onze school is een mooie oefenplek om wereldburger te worden.

Klik hier voor een overzichtelijke profielschets.


Normen en waarden
Elke leerkracht heeft de vrijheid om naast de basisregels met zijn/haar klas eigen afspraken en regels voor in de klas te maken. Dit is in lijn met de visie en afspraken van de school.
 
Zo gaan we op de Wildschut met elkaar om (voor verdere uitwerking zie Burgerschapsdoelen):
We gooien afval in de prullenbak.
We geven onze grens aan als we iets niet willen. We houden rekening met de grens van iemand anders.
We tonen respect naar elkaar. 
Buiten de school verwachten we gedrag, dat passend is bij de situatie. 
We spreken elkaar op een correcte manier aan; grof taalgebruik willen we niet. Dit geldt voor iedereen. 
Medewerkers worden aangesproken met Juffrouw....... of Meester........
We zorgen samen goed voor materiaal en een opgeruimde werk-/leeromgeving. We gebruiken materiaal waar het voor bedoeld is.
 
Regels voor leerlingen, gebouw en omgeving
Gebouw en schooltijden
De ingang van de school is aan de achterkant (schoolplein) voor zowel ouders als kinderen. 
In de ochtend staan er medewerkers buiten om kinderen en/of ouders te ontvangen. 
De kinderen mogen 5 min voor aanvang van de lessen naar binnen (ook in de middag). 
De kinderen komen rustig naar binnen en wandelen door de gangen. 
In de school gaan hoofddeksels (pet, muts etc) af. 
Kinderen mogen maximaal 15 minuten na schooltijd blijven om te helpen of na te blijven.
 
Klaslokaal 
Leerkrachten vangen de kinderen op bij de deur van het lokaal 5 min voor aanvang van de lessen. 
Jassen en tassen gaan op de aangegeven plaats aan of bij de kapstok.
We adviseren om mobiele telefoons thuis te laten. 
Het meebrengen van een mobiele telefoon naar school is voor eigen risico.
Kinderen mogen tijdens de les naar het toilet. Dit maken ze zichtbaar door het lampje in de klas aan te zetten. Per klas mag er één kind tegelijk naar het toilet (bij kleuters twee). De leerkracht bepaalt zelf of het moment van toiletgebruik is toegestaan.  
 
Schoolplein
Kinderen stappen van de fiets af zodra ze het schoolplein betreden en zetten de fiets op de aangewezen plaats.
Tijdens schooltijd blijft iedereen binnen de hekken van het plein. 
Er mag gespeeld worden op de aangewezen plaatsen.
De bomen en andere planten zijn niet om in te klimmen of in te spelen, tenzij aangegeven.
Zand en zandbakspullen blijven in de zandbak.
Graven alleen in de zandbak.
Over voetbal en andere speel activiteiten (knutselen/tekenen) zijn afspraken gemaakt. Dit schema is te vinden op het raam van het handvaardigheidslokaal. 
Er is speelmateriaal beschikbaar voor tijdens de pauzes, hiervoor gelden dezelfde afspraken als de basismaterialen.
Leerplein
De leerpleinen zijn om te werken. Daar werken we rustig en serieus.
Na gebruik van het leerplein alles netjes opruimen, de leerkracht checkt dit.
 
Overblijven en pauzes
In de ochtendpauze nemen de kinderen fruit mee naar school. We willen geen snoep in de ochtend pauze. 
Overblijven is voor kinderen niet verplicht.
De kinderen nemen een gezonde lunch mee naar school, we willen geen snoep bij de lunch.
Groep 1 t/m 4 eet tussen 12:00 u en 12:25 u in de klas en speelt hierna buiten tot 12:55u. De kleuters worden ondersteund door overblijfouders.
Groep 5 t/m 8 speelt buiten van 12:00 tot 12:25 en eet daarna tot 12.55 u in de klas.
Leerlingen die tussen de middag thuis gaan eten worden om 12.55 u door één van de surveillanten weer op het plein toegelaten. 
Tijdens de pauze zijn er altijd surveillanten aanwezig. 
Elke surveillant draagt een geel hesje, ook de overblijfouders.
Bij herhaaldelijk wangedrag kan een kind een time-out krijgen op één van de vensterbanken. 
 
Algemeen materiaalgebruik in de school
Kinderen krijgen het basismateriaal voor in de klas van school. Indien er sprake is van onjuist of onzorgvuldig gebruik waardoor materiaal kapotgaat, worden ouders op de hoogte gesteld voor eventuele vergoeding.
 
Gymlessen
De weg naar de gymzaal wordt begeleid door een (gym)leerkracht. 
De gymlessen worden gegeven door een bevoegde gymleerkracht of door een MBO-er met aanwezigheid van de groepsleerkracht. 
Kinderen zorgen voor sportkleding en binnen-schoenen. Een korte broek en T-shirt heeft de voorkeur. Op sokken mag niet worden mee gegymd in verband met de veiligheid.
Lange haren gaan met een elastiekje.
Sieraden gaan uit tijdens de gymles. Kleine oorbelletjes (knopjes) mogen wel.
Wanneer een kind niet mee kan doen met de gymles, wordt de gymleerkracht hier door ouders middels een briefje, dan wel via de groepsleerkracht van op de hoogte gebracht. 
Het is wenselijk om kinderen (afhankelijk van de reden) wel kleding mee te laten nemen, er is bijna altijd wel iets wat ze toch mee kunnen doen.